Home » , » មហិច្ឆតាស្ត្រីក្នុងវិស័យជំនួញ

មហិច្ឆតាស្ត្រីក្នុងវិស័យជំនួញ

Written on Wednesday, November 26, 2014 | 10:02 AM

ពាក្យបុរាណ​មួយ​ឃ្លា​ដែល​តែងគេ​លើក​ឡើង​ថា «​ស្ត្រីវិល​ចង្ក្រាន​មិនជុំ​» នោះ ​ឥលូវ​នេះត្រូវ​បាន​លុប​បំបាត់​​ស្ទើរ​​ទាំង​ស្រុង ស្រប​ពេល​ដែល​បរិបទ​​របស់​សង្គម​កាន់តែ​​មាន​ការរីក​ចម្រើន​ផ្លាស់ប្តូរ​ពីមួយ​ថ្ងៃទៅ​មួយថ្ងៃ​។ ជាមួយ​​គ្នានេះ​ដែរ ថ្វីត្បិត​ប្រទេស​​កម្ពុជា​ស្ថិត​នៅក្នុង​ប្រទេស​មួយ​កំពុង​អភិវឌ្ឍ​ មិន​ទាន់​មានការ​ជឿន​លឿន​​ដូច​ប្រទេស​​ដទៃក្ដី ប៉ុន្ដែគេសង្កេត​ឃើញថា ការផ្ដល់ឲ្យមាននូវសិទ្ធិស្មើគ្នារវាងបុរស និងស្ត្រីគឺបានធ្វើឲ្យស្ត្រី​ជាច្រើនមាន​ឱកាសឈានជើងចូលក្នុង​វិស័យជំនួញ និងប្រលូកក្នុងឆាកនយោបាយផងដែរ។ ទង្វើនេះ បានសបញ្ជាក់ឲ្យ​ឃើញថា មហិច្ឆតារបស់ស្ត្រី គឺមានមិន​ចាញ់​បុរសនោះឡើយ ពោលគឺសមត្ថភាព និងអ្វីៗដែលបុរសធ្វើបាន មិនមែនស្ត្រីមិនអាចធ្វើបាននោះ​ទេ តែវាអាស្រ័យទៅលើពេលវេលា និងការតាំងចិត្ត។ ទន្ទឹមនឹងការសម្រេចបាន​នូវជោគជ័យ រមែងតែងតែត្រូវឈ្មុសឈ្មុលរំកិលខ្លួនចេញពីឧបសគ្គផងដែរ។ ខាងក្រោមនេះ គឺជាការច្របាច់​បញ្ជូលគ្នារវាងគំនិតរបស់ស្ត្រីជាអ្នកជំនួញ និងគ្រប់គ្រងអាជីវកម្មឆ្នើមៗ ដែលស្ត្រីទាំងឡាយ​គួរយកគំរូតាម​ដើម្បីឆ្ពោះទៅសម្រេចមហិច្ឆតារបស់ខ្លួន។
រូបថតពី www.chicksbuildingnesteggs.com
ការបង្កើតមហិច្ឆតាក្នុងវិស័យជំនួញ
ជាការពិតណាស់ស្ត្រីបើគិតជាភាគរយនៃចំនួនស្ត្រី និងបុរសនៅកម្ពុជា ភាគរយនៃស្ត្រីគឺមានច្រើនជាងបុរស ធៀបទៅនឹងចំណេះដឹងនៃការអប់រំ ៤០ភាគនៃ​ស្ត្រី​នៅចន្លោះ​អាយុ​ពី ២៥-៤៤ឆ្នាំ គឺ​ជា​អ្នក​មិន​ចេះ​អក្សរ​បើ​ប្រៀប​ធៀប​ជា​មួយ​បុរស​គឺ​មាន​២២ភាគរយ។ ថ្វីត្បិតតែ ភាគរយនៃការអប់រំរបស់ស្ត្រីតិចជាងបុរសក្ដី ប៉ុន្ដែ បើយើង​ក្រលេក​ទៅមើល តថភាពជាក់ស្ដែងក្នុងវិស័យជំនួញនាពេលបច្ចុប្បន្នស្ត្រីក៏បានបោះជំហានមិនចាញ់បុរសៗ​នោះឡើយ នេះ គឺដោយសារតែមហិច្ឆតា និងការព្យាយាមរបស់ស្ត្រីនៅក្នុងសង្គម។ ស្របគ្នានេះ លោកស្រី សុខ ចិន្តា ដែលជានាយិកាប្រតិបត្តិក្រុមហ៊ុនជាច្រើនដូចជា ANANA, Mekongnet, FullHouse និង Suncity បាន​មាន​ប្រសាសន៍ថា ស្ត្រីទាំងឡាយត្រូវមានការតាំងចិត្ត និងហ៊ានចាប់ផ្ដើមចូលប្រលោកទោះបីជាដើមទុន​តិចតួច​ក៏​ដោយ ពោលគឺត្រូវធ្វើទៅតាមលទ្ធភាពដែលខ្លួនមាន តួយ៉ាងលោកស្រីបានលើកបទពិសោធន៍ដំបូងរបស់ខ្លួនថា « ខ្ញុំចាប់ផ្ដើមជំនួញដំបូងមានដើមទុនត្រឹមតែ២០ដុល្លារប៉ុណ្ណោះ​»។ លោកស្រីបន្តថា អ្វីដែលសំខាន់គឺត្រូវយល់​ច្បាស់​ពីជំនួញ​ដែលយើងនឹងត្រៀមបោះដើមទុនធ្វើវិនិយោគ ដោយមិនត្រូវធ្វើទៅតាមការឃើញ​អ្នកដទៃ​ធ្វើទៅ​បាន​​ជោគជ័យ​ក៏ធ្វើតាមក្រោយគេនោះទេ។ ពិសេសជាងនេះ ត្រូវចេះ មិនត្រូវបាត់បង់ជំនឿចិត្ត​នោះឡើយ​ទោះបីជាជួប​ឧបសគ្គ​អ្វីក៏ដោយ ហើយត្រូវប្រាប់ខ្លួនឯងថា យើងអាចធ្វើវាបាន និងត្រូវធ្វើខ្លួន​ជាមនុស្សរីករាយ​ជានិច្ច។ លោកស្រីបន្ថែមទៀតថា យើងត្រូវគិតថា គ្រប់រឿងទាំងអស់ដែលបរុសធ្វើបាន មិនមែនថាយើងធ្វើ​មិនបាននោះទេ ប៉ុន្ដែយើងត្រូវធ្វើវាទ្វេដង ហើយមិនមែនមានន័យថាទាល់តែមានដើមទុនច្រើនទើបប្រកបមុខ​ជំនួញបាននោះទេ អ្វីដែលសំខាន់គឺមានការតាំងចិត្តឲ្យបានរឹងមាំ មានឱកាស និងចេះចាប់ឱកាស។
ការត្រៀមខ្លួនដើម្បីហក់ចូលវិស័យជំនួញ
ស្ត្រីមួយចំនួន​ខ្វះ​ជំនឿ​ជឿជាក់​លើ​ខ្លួន​ឯង​ ខ្វះខាត​ព័ត៌មាន​ដែល​ត្រូវ​ការ​​និង​ដោយ​សារ​វប្បធម៌​សង្គម​។ វប្បធម៌​សង្គម​​ខ្មែរ​យើង​​ក៏​ដូចជា​ផ្នត់​គំនិត​របស់​សង្គម​តែង​គិត​ថា​កន្លែង​ធ្វើ​ការ​របស់​ស្ត្រី​គឺ​នៅ​ផ្ទះ​។​ ​ស្ត្រី​ដែល​ធ្វើ​ជំនួញ​មិនសូវ​​ត្រូវ​បាន​ឲ្យ​តម្លៃ​ដោយ​បុរស​ដែល​ជា​អ្នក​ធ្វើ​ជំនួញ​​ដូច​គ្នា​នោះ​ទេ។​ ហេតុនេះ ដើម្បីរៀបចំខ្លួនឈានជើង​ចូលទៅក្នុងវិស័យជំនួញ​ ដែលមានការប្រកួតយ៉ាងក្ដៅគគុកក្នុងទីផ្សារសេរីដូចក្នុងពេលបច្ចុប្បន្ននេះ លោកស្រី ​ជឹម ម៉ាណាវី នាយិការ​ប្រតិបត្តិអង្គការ​វិទ្យស្ថាន​បើកទូលាយ បានលើកឡើងថា ស្ត្រី​ត្រូវ​មាន​ភាព​ក្លាហាន​និង​ជឿជាក់​លើ​ខ្លួន​ឯង និងត្រូវ​រៀន​សូត្រ​ដើម្បី​​មាន​ជំនាញ​សម្រាប់​ការ​ចាប់​ផ្ដើម​​ដំណើរ​ការ និង​ពង្រីក​​ជំនួញ​របស់​ខ្លួន​។ ក្រៅពី​ជំនាញ​​ទាំង​នេះ ស្ត្រី​ដែល​ធ្វើ​ជំនួញ​ត្រូវ​មាន​ទស្សនៈ​វិស័យ​ធុរកិច្ច​ ត្រូវ​តែ​មាន​យុទ្ធសាស្ត្រ​ទីផ្សារ​ និង​អតិថិជន​ ។ ស្ត្រី​ដែល​ធ្វើ​ជំនួញ​ត្រូវ​ស្គាល់​និង​យល់​ច្បាស់​អំពី​ទី​ផ្សា​របស់​ខ្លួន​។ ​ដើម្បី​ធ្វើ​ដូច្នេះ​បាន​ គឺ​ស្ត្រី​ត្រូវ​តែ​ចំណាយ​ពេល​ចូល​រួម​វគ្គ​បណ្ដុះ​បណ្ដាល​អំពី​​ការ​ប្រើ​ប្រាស់​បច្ចេកវិទ្យា​ព័ត៌មាន​ដើម្បី​ចូល​ទៅ​កាន់​ព័ត៌មាន​សំខាន់​​ៗ​​ដែល​ខ្លួន​ត្រូវ​ការ។ លោកស្រីបានសង្កត់ធ្ងន់ថា ​​​ ​ទោះជា​យ៉ាងណា​ ភាពជោគជ័យ​របស់​អ្នក​ជំនួញ​ស្ត្រី​អាច​ទទួល​បាន​ដោយមាន​ការចូលរួម​លើក​ទឹកចិត្ត​ពី​ ក្រុមគ្រួសារ សហគមន៍ និង​រាជរដ្ឋាភិបាល​ផងដែរ។

ជាមួយគ្នានេះដែរ លោកស្រី សុខ ចិន្តា ក៏បានបន្ថែមលើនេះដែរថា អ្នកជំនួញ​ស្ត្រីទាំងឡាយ​ត្រូវតែចេះចាប់​យកឱកាស និងស្ដាប់ការណែនាំពីក្រុមគ្រួសារ និងមិត្តភក្ដិ ហើយត្រូវហ៊ានចាប់ផ្ដើមនូវមុខជំនួញដែលខ្លួនចង់ធ្វើ នោះយើងនឹង​អាចពង្រីក​សមត្ថភាពរបស់ខ្លួនបន្ដិចម្ដងៗតាមរយៈការរៀនសូត្រពីបទពិសោធន៍ដែលខ្លួនបានធ្វើ។ ពិសេសជាងនេះ គឺត្រូវសម្លឹងមើលទីផ្សារនៃផលិតផល ឬមុខជំនួញដែលខ្លួនចង់លក់ ឬវិនិយោគ។
ឧបសគ្គដែលតែងអ្នកជំនួស្ត្រីតែងជួបប្រទះ
រាល់ការចាប់ផ្ដើមធ្វើកិច្ចការអ្វីមួយមិនថាតែដំណើរជីវិតក្នុងគ្រួសារ ឬការងារក្នុងក្រុមហ៊ុន ឬស្ថាប័ននោះឡើយ រមែងតែងតែជួបនូវចំណងបញ្ហា​ជាច្រើន ដូចគ្នានេះ លោកស្រី ​ជឹម ម៉ាណាវីបានបង្ហាញថា អ្នក​ជំនួញ​​ស្ត្រី​កម្ពុជា​ភាគ​ច្រើន​មាន​ការ​លំបាក​ក្នុង​ការ​ស្វែង​រក​ដើមទុន​ដើម្បី​ចាប់​ផ្ដើម ​ឬ​ពង្រីក​ជំនួញ​របស់​ពួកគេ​​​ដោយ​សារ​ថា​ធនាគារ​ពាណិជ្ជកម្ម​នានា​តែង​ផ្ដល់​​កម្ចី​ដល់​ជំនួញ​ឬ​សហគ្រិន​​ដែល​មាន​ហានិភ័យ​ទាប​​​ហើយ​មិន​សូវ​ឲ្យ​តម្លៃ​ដល់​សហគ្រិន​ខ្នាត​តូច​ឡើយ​។​

លោកស្រីបន្ដថា អ្នក​ជំនួញ​ស្ត្រី​កម្ពុជា​មាន​ការ​ខ្វះ​ខាត​ជំនាញ​ក្នុង​ការ​រៀប​ចំ​ជា​មុន​​​នូវ​​ផែន​ការ​ប្រាក់​កម្ចី ។ ធនធាន​របស់​ពួកគេ​គឺ​បាន​មកពី​ប្រាក់​ផ្ទាល់​ខ្លួន ប្រាក់​របស់​ក្រុម​គ្រួសារ​ ឬ​របស់​មិត្ត​ភក្ដិ ឬមួយ​ក៏​គេ​ខ្ចី​ប្រាក់​ពី​ស្ថាប័ន​ ហិរញ្ញវត្ថុ​ខ្នាត​តូច​ដែល​មាន​ការ​ប្រាក់​ខ្ពស់។ ស្ត្រី​ភាគ​ច្រើន​ចាប់​ផ្ដើម​មុខ​ជំនួញ​របស់​ខ្លួន​ដោយ​ពុំ​មាន​ទស្សន​វិស័យ​សហគ្រិន​ឡើយ​ដូចជា​ពុំ​មាន​ផែន​ការ​ជំនួញ​ យុទ្ធ​សាស្ត្រ​ទីផ្សារ​ គណនេយ្យ​ដែល​មាន​ស្តង់ដារ​ ឬក៏​អំពី​របៀប​កសាង​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយ​​អតិថិជន​ ការ​ចូល​ទៅកាន់​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ឬ​ការ​ប្រើ​ប្រាស់​បច្ចេកវិទ្យា​ព័ត៌មាន​។ ប្រការ​ទាំងអស់​នេះ​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ជំនួញ​របស់​ស្ត្រី​ទទួល​បាន​លទ្ធផល​ទាប​ ។​​​​​​​​

លោកស្រីបន្ថែមឲ្យដឹងទៀតថា ការ​ដោះស្រាយ​ទំនាស់​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ជំនួញ​មាន​ការ​លំបាក​ច្រើន​ និង​ត្រូវ​​ការ​ចំណាយ​ច្រើន​ដោយសារ​ស្ត្រី​ដែល​ធ្វើ​ជំនួញ​ទាំង​នោះ​ពុំ​មាន​ជំនាញ​ក្នុង​ការ​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​​ជំនួញ​ដូចជា​ដំណោះស្រាយ​ជម្លោះ​ជាដើម​ ។

ឧបសគ្គ​មួយទៀត​គឺ​​ស្ត្រី​ធ្វើ ​ជំនួញ​មិន​សូវ​យល់​ពី​​គោលការណ៍ និង​ច្បាប់​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ ។ ស្ត្រី​មិន​ច្រើន​ទេ​​ដែល​អាច​មាន​លទ្ធ​ភាព​ចូល​ទៅកាន់​ព័ត៌មាន​ពាក់ព័ន្ធ​គោលការណ៍​ពាណិជ្ជកម្ម​តាម​​រយៈ​សមាគម​អ្នក​ធ្វើ​ជំនួញ ​និង​តាម​រយៈ​អ៊ីនធឺណិត​។ ដូច្នេះ​ហើយ ​ស្ត្រី​មាន​ការ​លំបាក​ច្រើន​ជាង​បុរស​ក្នុង​ការងារ​ពាក់​ព័ន្ធ​ច្បាប់ និង​គោលការណ៍​ពាណិជ្ជកម្ម​ និង​ខ្វះ​ខាត​តម្លាភាព ។

ការ​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​មិន​បាន​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ៖ ការ​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ទាក់ទង​នឹង​ច្បាប់​គោលការណ៍​ពាណិជ្ជកម្ម​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ត្រី​មាន​ការ​លំបាក​ ក្នុង​ការ​ចាប់​ផ្ដើម​មុខ​ជំនួញ​របស់​គេ​ដោយ​សារ​ថា​ការ​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ភាគ​ច្រើន​គឺ​តាម​រយៈ​នៃ​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​សហគ្រិន​ជាមួយ​នឹង​ស្ថាប័ន​ពាក់ព័ន្ធ​ដោយ​ធ្វើ​ឡើង​ភាគ​ច្រើន​ដោយ​បុរស​ ។

​​​ចំណុច​មួយទៀត​គឺ​ការ​ចង​ជា​បណ្ដាញ​៖​គឺ​ស្ត្រី​ពុំ​បាន​ចូល​រួម​ប្រកប​ដោយ​ប្រសិទ្ធ​ភាព​នៅ​ក្នុង​បណ្ដាញ​ដែល​ភាគ​ច្រើន​គឺជា​​បុរស ដោយ​សារ​ស្ត្រី​ត្រូវ​មាន​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ច្រើន​សម្រាប់​គ្រួសារ​របស់​គេ ដោយសារ​វប្បធម៌​សង្គម​ដោយសារ​កង្វះ​ខាត​ក្នុង​ការ​ប្រាស្រ័យ​ទាក់ទង។

ពាក់ព័ន្ធនឹងចំណុចនេះ លោកស្រី សុខ ចិន្តា ក៏បានចែករំលែកយោបល់បន្ថែមដែរថា ប្រសិនបើស្ត្រីដែល ​ទើបតែ​ចាប់ផ្ដើមអាជីកម្មដំបូង មានន័យថាចាប់ផ្ដើមដោយបាតដៃទទេដោយមិនទាន់មានបទពិសោធន៍​ឬដើមទុនធំដុំ គឺពិត​ជាមានផលលំបាកខ្លាំងណាស់ ដើម្បីសម្រេចបានជោគជ័យ ប៉ុន្ដែមិនមែនបានន័យថា​យើងមិនអាច​ធ្វើបាន​នោះទេ។ ដោយឡែក ប្រសិនបើស្ត្រីដែលគាត់ចាប់ផ្តើមនូវមុខជំនួញបន្តពីក្រុមគ្រួសារ ដូចជាឪពុកម្ដាយគឺមាន​ភាព​ងាយ​ស្រួលជា ព្រោះអ្វីៗមានគ្រប់សព្វរួចរាល់ តាំងពីដើមទុន អតិថិជន ដៃគូពាណិជ្ជ​កម្ម។ មួយវិញទៀត គឺឧបសគ្គក្នុងការគ្រប់គ្រងជំនួញ ប្រសិនបើមុខជំនួញនោះតូចវាមិនសូវជាបញ្ហា​នោះទេ តែបើមុខជំនួញនោះ​ធំ​វិញវាពិតជាលំបាកទាំងការគ្រប់គ្រងផ្នែកខាងក្នុង និងផ្នែកខាងក្រៅនៃក្រុមហ៊ុន។
អនុសាសន៍ចុងក្រោយ
ជាចុងក្រោយ លោកស្រី សុខ ចិន្តា ក៏បានផ្ដល់នូវមតិចុងក្រោយថា អ្នកជំនួញស្ត្រីទាំងអស់ត្រូវតែមានជំនឿចិត្ត ហ៊ានចាប់ផ្តើមមុខជំនួញដែលយើងចង់ធ្វើតាមលទ្ធភាពដែលខ្លួនមាន ដោយមិនត្រូវគិតថាចាំបាច់ទាល់តែមាន​ដើមទុនច្រើនទើបអាចរកស៊ីបាននោះទេ ហើយក៏មិនចាំបាច់គិតពីបទពិសោធន៍នោះដែរ ព្រោះនៅពេលដែល​យើងចាប់ផ្ដើម យើងនឹងមានបទពិសោធន៍ ហើយត្រូវរៀនពីបទពិសោធន៍នោះបន្ដិចម្ដងៗ និងកែតម្រូវ​នូវកំហុស​ឆ្គង​នានាដែលបានកើតមាន។

ជាមួយគ្នានេះដែរ លោកស្រី ជឹម ម៉ាណាវី បានថ្លែងសារចុងក្រោយផងដែរថា ស្ត្រី​ត្រូវ​តែ​ក្លាហាន​បំបែក​ពិតាន​កញ្ចក់​ និង​​មាន​ភាព​ជឿជាក់​លើ​ខ្លួន​ឯង​​ថា ​ស្ត្រី​អាច​ធ្វើ​ជំនួញ​និង​ដឹកនាំ​ការ​ធ្វើ​ជំនួញ​ដូច​បុរស​ដែរ ​ពី​ព្រោះ​ថា ​ស្ត្រី​មាន​សិទ្ធិ​ដូច​បុរស​។ បច្ចុប្បន្ន​យើង​មាន​ការ​គាំ​ទ្រ​ពី​រាជរដ្ឋាភិបាល​ក៏​ដូច​ជា​សមាគម​សហគ្រិន​ស្ត្រី​កម្ពុជា ស្ត្រី​ដែល​ធ្វើ​ជំនួញ​នឹង​ត្រូវ​ទទួល​បាន​ការ​បណ្ដុះ​បណ្ដាល​នូវ​ជំនាញ​ដើម្បី​ប្រតិបត្តិ​ការ​ជំនួញ​របស់​ខ្លួន​ដោយ​មាន​លក្ខណៈ​អាជីព។ ប្រសិន​បើ​មាន​គេ​សរសើរ​អ្នក​ថា​ "​របរ​រក​ស៊ី​របស់​អ្នក​ជោគជ័យ ឬ​ថា​អ្នក​ពូកែ​ធ្វើ​ជំនួញ​ណាស់​"​នោះ​សូម​អ្នក​ទទួល​យក​ដោយ​កុំ​រួញ​រា​។សូម​អ្នក​កុំ​​ឆ្លើយ​តប​មក​វិញ​ថា​ "ខ្ញុំ​ចេះ​តែ​ធ្វើ​ៗ​នោះ​ទេ​...”​ពី​ព្រោះ​ថា​ការ​ឆ្លើយ​តប​បែប​នេះ​របស់​អ្នក​​បាន​បង្ហាញ​នូវ​ភាព​ទន់​ខ្សោយ​ និង​ទស្សនវិស័យ​​មិន​ច្បាស់​លាស់​របស់​អ្នក​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ជំនួញ​ ហើយ​ទាំង​នេះ​នឹង​នាំ​មក​នូវ​បរាជ័យ​ដល់​អ្នក​​៕ 

ជជែកកម្សាន្ដ